De laatste ontwikkelingen
altijd als eerste weten

Veranderingen in de rijschoolbranche

De rijschoolbranche heeft de laatste paar jaren enkele veranderingen ondergaan. Zo is bijvoorbeeld de leeftijdsgrens veranderd en is het nieuwe rijden geïntroduceerd. Mis nooit een verandering en blijf hier altijd op de hoogte.

nieuws autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

Kijk ook voor de laatste nieuwtjes op onze FACEBOOK pagina

gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

Theorietoets weer vernieuwd?

CBR houdt proef met doorbladeren van theorie-examen

  actueel
 
 
 

Het CBR houdt zaterdag 18 februari in Amsterdam, Arnhem, Barendrecht, Eindhoven en Zwolle een proef met het theorie-examen voor auto, motor en bromfiets. Tijdens de proef kunnen examenkandidaten door het examen bladeren. Dit wil zeggen dat de kandidaat zelf naar de volgende of vorige examenvraag kunt gaan en daarna weer terug kan naar de vraag die even geparkeerd is of die moet worden gecorrigeerd. Hiervoor kunnen ook vragen gemarkeerd worden.

Er is geen antwoordtijd per vraag ingesteld. Boven in het scherm ziet de kandidaat hoeveel tijd er nog resteert. Het examenonderdeel 'Gevaarherkenning' in het theorie-examen voor de auto krijgt deze optie niet. Daar blijft dan de antwoordtijd van 8 seconden per vraag gelden. De inhoud van het examen blijft hetzelfde.
Iedereen die op een van de vijf locaties op 18 februari een theorie-examen voor auto, motor of bromfiets aflegt, doet automatisch mee aan de proef. Het resultaat wat de kandidaat behaalt is een geldig examenresultaat.
gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

FIETSEN LONEND?

Herinvoering bedrijfsfietsenregeling

maandag 27 februari 2017

Uit onderzoek is gebleken dat als werkgevers weer bedrijfsfietsen ter beschikking gaan stellen, maar liefst 48 procent van de werknemers vaker met de fiets naar het werk zal komen.

Enquête

Deze conclusie is afkomstig van een enquête die mobiliteitsclub VAB in samenwerking met het fietsmotivatieprogramma Bike to Work en Janssen Pharmaceutica uitvoerde. De enquête is afgenomen onder meer dan 3.500 werknemers die nu (sporadisch) de fiets gebruiken om naar het werk te gaan.

Ook blijkt uit het onderzoek dat de komst van de elektrische fiets en de speed pedelec werknemers sneller over de streep trekken om met de fiets te gaan. 60 procent van de werknemers die nu nog weinig fietsen, zien de elektrische fiets en de speed pedelec als een extra stimulans om vaker de fiets te gebruiken. Ook speelt de komst van de elektrische fiets een grote rol in de afstand die werknemers willen afleggen naar het werk. Zo fietst 81 procent van de werknemers met een normale fiets circa 10 kilometer naar het werk. Diegene die een elektrische fiets gebruiken, leggen het dubbele af.

Bovag

De Bovag pleit al een tijd voor herinvoering van de bedrijfsfietsenregeling en het fiscaal aantrekkelijk maken van fietsgebruik voor werk-woonverkeer. Volgens de branchevereniging zou de herinvoering een grote bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van de vele problemen met betrekking tot files, parkeren, luchtkwaliteit en volksgezondheid

gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

GESLAAGD?

Eerste rijbewijs aanvragen (auto)

Als u geslaagd bent voor uw rijexamen auto, kunt u bij de gemeente een rijbewijs aanvragen. Bekijk hier wat u moet meenemen en wat het kost.Een rijbewijs vraagt u aan bij een Stadsloket. U moet hiervoor zelf langskomen. Iemand anders kan de aanvraag niet voor u doen (ook niet met een machtiging).

Locaties en openingstijden 
U kunt terecht bij een Stadsloket naar keuze. De Stadsloketten zijn maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur open. Er zijn zeven verschillende locaties:

Locaties Stadsloketten:

  • Centrum: Amstel 1
  • Nieuw-West: Osdorpplein 1000
  • Noord: Buikslotermeerplein 2000
  • Oost: Oranje-Vrijstaatplein 2
  • West: Bos en Lommerplein 250
  • Zuid: President Kennedylaan 923
  • Zuidoost: Anton de Komplein 150

Gesloten op feestdagen
De Stadsloketten zijn in 2017 gesloten op deze feestdagen:

  • Tweede paasdag: maandag 17 april
  • Koningsdag: donderdag 27 april
  • Hemelvaart: donderdag 25 mei
  • Tweede pinksterdag: maandag 5 juni
  • Kerstmis: maandag 25 en dinsdag 26 december                                                                                     Voor de aanvraag kunt u geen afspraak maken.

Voorwaarden:

  • U moet in Amsterdam ingeschreven staan om hier een rijbewijs te kunnen aanvragen.
  • Voor de aanvraag moet u minimaal zeventien jaar oud zijn. Onder de achttien mag u alleen onder begeleiding autorijden.
  • U moet minstens 185 dagen in Nederland ingeschreven staan.

Beginnersrijbewijs
Uw eerste rijbewijs is een beginnersrijbewijs. Het ziet er hetzelfde uit als een normaal rijbewijs, maar de eerste jaren gelden er voor u strengere regels. Bijvoorbeeld voor het gebruik van alcohol. Meer informatie vindt u op www.rijbewijs.nl.

Uitslag rijexamen drie jaar geldig
Na uw rijexamen hebt u drie jaar de tijd om uw rijbewijs aan te vragen. Wacht u langer, dan moet u opnieuw examen doen. Als u meer dan één jaar wacht met de aanvraag, dan hebt u een nieuwe Verklaring van geschiktheid rijbewijs nodig.

Snel een rijbewijs nodig? Spoedaanvraag.

U kunt ook met spoed een rijbewijs aanvragen. Dat duurt één werkdag. Vraagt u het rijbewijs vóór 14.00 uur aan, dan kunt u het in principe de volgende werkdag na 10.00 uur ophalen. Dit tijdstip kan per Stadsloket verschillen. Bij de aanvraag krijgt u te horen hoe laat uw rijbewijs klaarligt.

In uitzonderlijke gevallen kan een spoedaanvraag twee werkdagen duren.

Duurder
Een spoedaanvraag is duurder dan een normale aanvraag: € 34,10 (tarief 2017) extra.

Gewone aanvraag niet wijzigen
Van een gewone aanvraag kunt u geen spoedaanvraag maken. U kunt ook geen spoedaanvraag doen als u al een normale aanvraag hebt lopen.

Dit moet U meenemen:

 

Extra informatie:

  • één goedgelijkende kleurenpasfoto

De foto moet aan speciale eisen voldoen. Ga naar een professionele fotograaf of bekijk de pasfoto-eisen (zie rechterkolom).

  • een geldig paspoort of identiteitskaart
 
  • als u niet de nationaliteit hebt van een land uit de EU, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland: een geldige verblijfsvergunning
 
  • uw bromfietsrijbewijs, als u dat hebt
 

Documenten van het CBR hoeft u niet mee te nemen. De medewerker aan de balie kan deze in het systeem zien.

Jonger dan 18?

Je moet eerst je begeleiderspas aanvragen via 2todrive.nl. Na toekenning van de begeleiderspas kun je bij de gemeente je rijbewijs aanvragen. Verder is de aanvraagprocedure hetzelfde.

Coach en begeleiderspas niet nodig bij aanvraag
Je hoeft je begeleiderspas niet mee te nemen als je je rijbewijs komt aanvragen. Ook je coaches hoeven niet mee te komen. De medewerker van het Stadsloket kan je gegevens in het systeem zien.

Kosten

U moet uw rijbewijs betalen bij de aanvraag (dus niet bij het ophalen). Het is de bedoeling dat u betaalt met uw pinpas. Als pinnen niet gaat, kunt u contant betalen.

Tarieven 2017:

Rijbewijs

Spoedaanvraag rijbewijs

Rijbewijs na diefstal, vermissing of beschadiging

Spoedaanvraag rijbewijs na diefstal, vermissing of beschadiging

€ 38,80

€ 72,90

Dit is:

  • € 38,80 normale prijs +
  • € 34,10 voor de spoedprocedure

€ 82,80 of € 98,80

Dit is:

  • € 38,80 normale prijs +
  • € 44,- of € 60,- verificatiekosten

€ 116,90 of € 132,90

Dit is:

  • € 38,80 normale prijs +
  • € 34,10 voor de spoedprocedure +
  • € 44,- of € 60,- verificatiekosten

Hoe lang duurt het?

U kunt uw rijbewijs na vijf werkdagen ophalen. Doet u de aanvraag op maandag, dan ligt het rijbewijs de week erna op maandag klaar. U krijgt hier geen bericht van. In vakantieperiodes of door onvoorziene omstandigheden kan het langer duren.

Feestdagen
Feestdagen tellen niet mee voor de levertijd. Doet u de aanvraag op maandag en valt er in die week een feestdag? Dan is uw document de week erna op dinsdag klaar.

Spoedaanvraag gedaan?
Bij een spoedaanvraag kunt u uw rijbewijs in principe de volgende werkdag na 10.00 uur ophalen (als u de aanvraag vóór 14.00 uur hebt gedaan). Dit tijdstip kan per Stadsloket verschillen. Bij de aanvraag krijgt u te horen hoe laat uw rijbewijs klaarligt. In uitzonderlijke gevallen kan een spoedaanvraag twee werkdagen duren.

Ophalen

U moet uw rijbewijs ophalen bij het Stadsloket waar u de aanvraag hebt gedaan. Ophalen op een andere locatie is niet mogelijk. U kunt het rijbewijs alleen zelf ophalen.

U moet meenemen:

  • het afhaalbewijs

Let op: u hebt drie maanden de tijd om uw nieuwe rijbewijs op te halen. Daarna wordt het vernietigd. Het is dan officieel ongeldig geworden.

gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

De nieuwe sleepvragen bij theorie-examen

Een deel van het theorie-examen voor auto, motor en bromfiets bestaat vanaf 1 januari 2017 uit sleepvragen. Bij dit type vragen slepen kandidaten het antwoord naar een plaats in de afbeelding. Volgend jaar komen er nog meer nieuwe soorten vragen. 

Met het introduceren van de sleepvraag wil het CBR het theorie-examen prettiger maken voor kandidaten die moeite hebben met lezen. Bij de sleepvraag is namelijk minder tekst nodig. De andere vraagtypes, zoals de ja/nee-vraag, blijven uiteraard ook nog terugkomen in het examen. Ook de inhoud van het examen blijft onveranderd.

Experiment

Het CBR heeft de sleepvraag afgelopen zomer getest in Zwolle en Rijswijk met zevenhonderd kandidaten. De resultaten zijn vervolgens samens met wetenschappers geanalyseerd. “In de praktijk blijkt de sleepvraag goed te werken. De sleepvraag test nog beter of een kandidaat de stof beheerst”, laat het CBR weten.

Na afstemming met de brancheorganisaties koos het CBR voor een ingangsdatum van 1 januari 2017. Aanvankelijk stond de introductie gepland op 7 november, maar de brancheorganisaties gaven destijds aan meer voorbereidingstijd nodig te hebben.

Vernieuwing theorie-examen

De sleepvraag is onderdeel van de doorontwikkeling van het theorie-examen, die twee jaar geleden begon met het individuele afnamesysteem. Het doel van de doorontwikkeling is het nog beter testen van kandidaten op hun kennis en inzicht in het verkeer. Volgend jaar komen er nog meer nieuwe type vragen.

Onlangs publiceerde het CBR een nieuwe voorlichtingsvideo die uitleg geeft aan examenkandidaten over hoe het theorie-examen precies verloopt.

gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

Proefles, tijdelijk GRATIS t.w.v. €30.

Maak gebruik van deze tijdelijke aanbieding om een gratis proefles aan te vragen. Wat is het voordeel van een proefles?

Tijdens een proefles krijg je een idee hoe er les gegeven wordt. De instructeur heeft natuurlijk een bepaalde manier van lesgeven en het is maar de vraag of die manier jou bevalt. Kijk dus of het klikt.

Klik hier op  Proefles  en vul het formulier in. Bij opmerkingen vul je de code  2017GP in, dat is alles. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om een afspraak te maken.

 

Gratis proefles

gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

Mogelijk toch rijinstructeur mee tijdens mentorexamen

Het CBR onderzoekt of een rijinstructeur voortaan toch mee kan rijden tijdens een mentorexamen: een praktijkexamen waarbij ook een examinator in opleiding aanwezig is. Momenteel mogen tijdens een examen niet meer dan drie personen in de auto aanwezig zijn, maar deze regel gaat het CBR mogelijk aanpassen.

Dat staat in een uitspraak van de Nationale Ombudsman, die een klacht behandelde van een vrouw bij wie een examinator in opleiding meereed zonder dat ze daarvan op de hoogte was. Het CBR hanteert als regel dat tijdens een examen niet meer dan drie personen in de auto mogen zitten. Als er bij een examen een examinator in opleiding van het CBR meerijdt, gaat deze voor op de rijinstructeur.

‘Niet voor kandidaat denken’

Voor kandidaten zou het te belastend zijn als er meer dan twee personen meerijden. Het CBR kwam tot deze conclusie na oefeningen in het kader van de opleiding tot rij-examinator waarbij met vier personen in de auto werd gereden. Als er twee personen op de achterbank zitten, zouden deze vaak met elkaar in gesprek raken en zou dit storend kunnen werken voor de examenkandidaat.

‘Het CBR realiseert zich dat het daarbij voor de kandidaat denkt. Het gaat beoordelen of dit beeld aan herziening toe is’, schrijft de Ombudsman. ‘Het CBR doet navraag bij coaches en docenten over hun ervaringen op dit punt.’ Het CBR kan verder nog niet zeggen of er inmiddels een besluit is genomen: “We willen dit eerst met de Ombudsman bespreken.”

Klacht gegrond

De vrouw diende afgelopen zomer een klacht in bij de Ombudsman na haar derde praktijkexamen. Ze stelt dat ze volkomen onverwacht werd geconfronteerd met het feit dat twee personen van het CBR bij haar examen aanwezig waren. Dit zou haar examen, gelet op haar stressgevoeligheid, nadelig hebben beïnvloed. In de examenvoorwaarden zou niet hebben gestaan dat een rijinstructeur niet mag meerijden als er twee personen van het CBR bij het examen aanwezig zijn. Ook stond volgend de vrouw op het mededelingenbord op de examenlocatie alleen de naam van de leerling-examinator vermeld.

De Nationale Ombudsman heeft haar klacht over het niet voldoende informeren hierover gegrond verklaard. “Het is van belang dat de kandidaat van tevoren wordt geinformeerd over wat hij bij zijn rijexamen kan verwachten. Dit examen is voor een kandidaat immers een belangrijk moment, waar veel van afhangt.” Het CBR heeft de kosten van het examen van de vrouw uit coulance vergoed en deed de toezegging dat haar rijinstructeur bij het volgende examen kan meerijden.

Maatregelen CBR

Naar aanleiding van de klacht bleek dat de informatie over het meerijden niet altijd op alle locaties op dezelfde en een duidelijke manier werd verstrekt. Het CBR heeft in juli vervolgens maatregelen genomen om die informatievoorziening te verbeteren. Voor aanvang van de examens moet op het mededelingenbord een formulier ‘mededeling meerijden’ worden opgehangen. Hierop staat aangegeven bij welke examens iemand meerijdt. Ook is de tekst van de uitnodigingsbrief uitgebreid. hierin staat nu expliciet vermeld, net als op de website, dat de mogelijkheid bestaat dat een examinator in opleiding het examen bijwoont.

“Juist omdat pas op de dag van het examen bekend is of een examen een mentorexamen is, is van belang dat een examenkandidaat weet dat deze mogelijkheid bestaat en dat in dat geval zijn rijinstructeur niet mee kan rijden”, is het oordeel van de Ombudsman. “Het CBR heeft hierover duidelijke informatie opgenomen op haar website. Ten tijde van deze klacht werd deze informatie niet actief door het CBR verstrekt. Sinds 1 juli 2016 is dat anders.”

Willekeurig

Pas op de dag van het examen is voor de rijinstructeur en kandidaat bekend welke examinator hen is toegewezen en dus ook of het om een examen met een examinator in opleiding gaat. Het toewijzen van de examinator en van de examinator in opleiding aan een kandidaat gebeurt volledig willekeurig en geautomatiseerd via het planningssysteem van het CBR. Op deze wijze wordt beïnvloeding door kandidaten, rijschoolhouders en individuele examinatoren zoveel mogelijk uitgesloten.

Kandidaten en rijinstructeurs kunnen voor aanvang van het examen, nadat de indeling bekend is, vragen om een rit zonder die tweede persoon. Of het CBR tegemoet kan komen aan dit verzoek, hangt af van het feit of examinatoren kunnen ruilen van de aan hen toegewezen kandidaat. Het ruilen moet worden afgestemd met alle partijen die hierbij betrokken zijn.

Geen proactieve communicatie

‘Het CBR heeft ervoor gekozen om niet proactief richting kandidaten te communiceren dat zij kunnen vragen om een rit zonder tweede persoon van het CBR’, aldus de Omdusman. ‘Bij een proactieve communicatie verwacht het CBR dat kandidaten vaker zullen vragen om een dergelijke examenrit. Daardoor kan de continuïteit van de opleiding van examinatoren in gevaar komen. Als er onvoldoende nieuwe examinatoren worden opgeleid, heeft dit bovendien tot gevolg dat de reserveringstermijnen van de examens langer zullen worden en daarbij zijn examenkandidaten niet gebaat.’

gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

Vragen over speed-pedelec vanaf 1 juli in theorie-examens

  actueel
 
 
 
 

Kandidaten voor het A-, AM- en B-rijbewijs kunnen vanaf 1 juli bij het theorie-examen vragen over de speed-pedelec verwachten. Speed-pedelecs of high speed e-bikes vallen vanaf 1 januari aankomend jaar onder de regels voor bromfietsen. Vanaf deze datum heb je derhalve een rijbewijs voor de bromfiets nodig om een speed-pedelec te mogen besturen. Het praktijkexamen vindt plaats op een bromfiets.  

Het gaat niet alleen om vragen in het theorie-examen AM. Andere weggebruikers kunnen namelijk ook geconfronteerd worden met de speed-pedelec en dus kunnen ook in het A- en B-theorie-examen (onderwerp J – 'Risico's in verband met aanwezigheid en gedrag ander verkeer') vanaf deze datum vragen komen over speed-pedelecs.
Voor speed-pedelecs die in al in gebruik genomen zijn als snorfiets (blauwe kentekenplaat), geldt een overgangsregeling tot 1 juli 2017. Na 1 juli moeten alle speed-pedelecs zijn voorzien van gele bromfietsplaten. Met oog op het bovenstaande zal het CBR de nieuwe vragen pas opnemen in de theorie-examens vanaf 1 juli 2017.

Met de speed pedelec kun je een snelheid van 45 km per uur halen. Voor de bestuurders geldt een helmplicht en zij moeten op het fiets/bromfietspad rijden. Waar geen fiets/bromfietspad is, moeten zij naar de rijbaan. Voor de rest gelden dezelfde regels als bij de bromfiets.

gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

Werving van nieuwe examinatoren kost CBR veel moeite

dinsdag 29 november 2016

Het werven van nieuwe, geschikte examinatoren kost het CBR veel tijd en moeite. De wachttijden voor het rijexamen houden daardoor aan. Het CBR heeft dit jaar zestig nieuwe examinatoren in dienst genomen. Volgend jaar zijn er opnieuw zoveel nodig.

Problemen

Het CBR is in de problemen gekomen nadat het voor 17-jarigen mogelijk werd om rijexamen te doen. De toeloop wordt daarnaast vergroot door de aantrekkende economie. Het CBR ziet daardoor bijvoorbeeld opeens twintigers die examen gaan doen. Dit omdat ze een nieuwe baan krijgen waarbij een rijbewijs noodzakelijk is. De aantrekkende economie zorgt daarnaast voor een toename van aanvragen van transportbedrijven.

Nieuwe examinatoren

Geschikte kandidaten vinden kost het CBR grote moeite. Tussen elke honderd sollicitatiebrieven die ze ontvangen, zit gemiddeld genomen één geschikte kandidaat, aldus Nathalie Dingeldein van het CBR. Voor nieuwe examinatoren zijn de eisen streng. Maar dat moet ook wel, zegt Dingeldein. “We zijn de poort naar verkeersveiligheid.” Een sollicitant moet dan ook van goede huize komen. Zo moet een examinator minimaal 10 jaar in het bezit zijn van een rijbewijs, een mbo- of havo-diploma hebben en een verklaring omtrent gedrag kunnen overleggen. Daar komt bij dat examinatoren bovengemiddeld goed moeten kunnen rijden. Andere eisen zijn dat examinatoren een goed beoordelingsvermogen moeten hebben en communicatief sterk moeten zijn.

Het CBR vindt het belangrijk dat kandidaten zich goed kunnen voorbereiden en geeft daarom verhoor aan het verzoek. Bij het nieuwe vraagtype moeten kandidaten het antwoord in de goede volgorde slepen naar een plaats in een afbeelding (zie beeld). Hierbij is minder tekst nodig en dat is prettig voor kandidaten die moeite hebben met lezen.
De verandering is onderdeel van de doorontwikkeling van het theorie-examen, die twee jaar geleden begon met het individuele examenafnamesysteem. Doel: nog beter testen of een kandidaat de regels kent, snapt en inzicht in het verkeer heeft. Volgend jaar volgen er na een grondige voorbereiding meer nieuwe vraagtypen. Denk hierbij aan hotspot-vragen waarbij een kandidaat een punt in een afbeelding aanwijst.

gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

Slepen op theorieexamen

Bij deze vraag moeten de getallen in de volgorde van de voorrang in het beeld worden gesleept.

Invoering sleepvragen uitgesteld naar 1 januari

 
 
 
 
 

Op verzoek van de branche organisaties FAM en VRB verschuift CBR de invoeringsdatum van de sleepvraag, naar 1 januari 2017. Deze partijen hebben aangegeven meer voorbereidingstijd nodig te hebben. wel wordt op 7 november geluid bij het verlengde examen voor auto, motor en bromfiets  ingevoerd.

Het CBR vindt het belangrijk dat kandidaten zich goed kunnen voorbereiden en geeft daarom verhoor aan het verzoek. Bij het nieuwe vraagtype moeten kandidaten het antwoord in de goede volgorde slepen naar een plaats in een afbeelding (zie beeld). Hierbij is minder tekst nodig en dat is prettig voor kandidaten die moeite hebben met lezen.
De verandering is onderdeel van de doorontwikkeling van het theorie-examen, die twee jaar geleden begon met het individuele examenafnamesysteem. Doel: nog beter testen of een kandidaat de regels kent, snapt en inzicht in het verkeer heeft. Volgend jaar volgen er na een grondige voorbereiding meer nieuwe vraagtypen. Denk hierbij aan hotspot-vragen waarbij een kandidaat een punt in een afbeelding aanwijst.

gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

18-4-2016

THEORIE MET GELUID

CBR voert definitief geluid bij verlengd theorie-examen in

 
 
 
 
 

CBR voert definitief de mogelijkheid van geluid bij het verlengd theorie-examen in voor auto, motor en bromfiets. Onderzoek leert dat voor mensen met moeite met lezen (dyslexie) geluid een welkome toevoeging is hetgeen reden is om hiermee van start te gaan. Bij de beroepsexamens vervalt geluid juist vanaf 10 oktober.   

Die meerwaarde van geluid is niet aangetoond voor kandidaten zonder leesproblemen. Het onderzoek wijst uit dat deze kandidaten gemiddeld niet beter presteren wanneer de vragen via een computerstem worden voorgelezen. De moeilijkheidsgraad en het slagingspercentage blijven stabiel. Ook waarderen deze kandidaten geluid niet. Het gaat overigens alleen om het verlengd examen, waarvoor de kandidaat een kwartier langer de tijd krijgt. Hiervoor moet 10.30 euro extra worden betaald.   

Beroepsexamens
Bij de beroepsexamens kunnen kandidaten vanaf 10 oktober geen gebruik meer maken van geluid bij het theorie-examen. Deze kandidaten hebben tijdens de proef nauwelijks gebruik gemaakt van geluid bij het examen en dus wordt ermee gestipt. Daarnaast zijn de slagingspercentages van de examens voor en tijdens de pilot nagenoeg gelijk gebleven. Kandidaten voor de beroepsexamens die moeite hebben met lezen, kunnen gebruik blijven maken van het examen waarbij een medewerker de vragen voorleest.

gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

18-4-2016

POLITIE NAAR DE RIJSCHOOL?

Rijvaardigheid politie holt achteruit door bezuinigingen

 
 
 
 

De rijvaardigheid van Nederlandse politieagenten holt achteruit als gevolg van bezuinigingen. Dit stelt Jan Struijs, voorzitter van de Nederlandse Politiebond, in een blog op de website van de bond. Dit brengt risico's voor burgers met zich mee.

Struijs neemt geen blad voor de mond en meldt wat er allemaal als gevolg van de bezuinigingen is scheefgegroeid bij de politie de laatste tijd: Defecte handboeien,  gladde banden onder dienstauto's, oude plunje en dus ook een gebrekkige rijvaardigheid.
Struijs laat weten: "Ook op het gebied van bijvoorbeeld het rijvaardigheidsonderhoud eisen de bezuinigingen hun tol. In het belang van hun eigen veiligheid en die van de burgers is ooit afgesproken dat agenten elke drie jaar een verplichte rijvaardigheidstest afleggen. Helaas zijn er momenteel veel te weinig docenten beschikbaar om iedereen op tijd aan deze keuring te onderwerpen. Dit brengt voor burgers risico's met zich mee, maar ook voor collega's die onderweg naar een noodsituatie (al dan niet door eigen toedoen) bij een aanrijding betrokken raken."

gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

18-4-2016

Grootschalige fraude aangepakt

Negen maanden cel voor frauderende examinator

maandag 18 april 2016

Een voormalig examinator van het CBR is vandaag door de rechtbank in Den Haag veroordeeld tot negen maanden cel. De examinator liet kandidaten tegen betaling slagen voor hun praktijkexamen.

Ernst S.

De oud-examinator is niet de enige die een straf opgelegd kreeg. Drie rijschoolhouders waarmee S. samenwerkte, kregen een taakstraf van 240 uur. De rijschoolhouders mogen daarnaast vijf jaar lang hun beroep niet uitoefenen. Voor S. geldt hetzelfde. Al zal hij waarschijnlijk nooit meer als examinator aan het werk kunnen. Hij is door het CBR ontslagen en wordt dit jaar 65 jaar.  S. moet het CBR wel 23.000 euro betalen voor het inhuren van een recherchebureau. 

Grootste rijbewijsfraude ooit

Met de veroordeling van vandaag komt een einde aan de grootste rijbewijsfraude die ons land heeft gekend. Het CBR verdenkt S. ervan in de periode van mei 2011 tot oktober 2014 actief te zijn geweest met de fraude. Hij liet daarbij bijna 200 kandidaten slagen tegen betaling. Rijschoolhouders kregen van S. te horen wanneer hij ingeroosterd zou staan. Zij zorgden er vervolgens voor dat hun kandidaten op die tijden af zouden rijden. Per kandidaat kreeg S. waarschijnlijk meestal rond de 500 euro. Dit ‘garantiepakket’ werd door rijscholen aan leerlingen aangeboden voor een paar duizend euro.

gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

12-01-2016

HOEVEEL KOST EEN BOETE?

 

De hoogte van de verkeersboetes is vastgesteld voor 2016. Er is veel commotie over de administratiekosten die omhoog zijn gegaan van 7 naar 9 euro. Maar ook de gewone snelheidsovertreding is in een aantal gevallen duurder geworden. Bekijk hier het overzicht.

Wat kost wat?

  • Geen geldige APK € 130
  • Rijden met een verlopen rijbewijs € 90
  • Rijbewijs niet kunnen of willen tonen € 90
  • Niet meewerken aan alcoholcontrole (‘blazen’) € 230
  • Bumperkleven tot 80 km/u € 280
  • Bumperkleven bij hogere snelheid: Kantongerecht, kan oplopen tot € 800
  • Onnodig links rijden op autosnelweg € 140
  • Onnodig links rijden op andere weg met meer rijstroken € 230
  • Overschrijding doorgetrokken streep tussen weg en fietspad € 140
  • Rechts inhalen € 230
  • Blokkeren van een kruispunt € 230
  • Geen voorrang verlenen € 230
  • Uitvaartstoet of militaire colonne doorsnijden € 90
  • Geen richting aangeven € 90
  • Fout parkeren, dubbel parkeren, parkeren op een hoek, zebra, anders bestemde parkeerplaats, buiten de vakken, langs gele streep, enz. € 90
  • Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats € 370
  • Zonder licht rijden, bij avond, binnen de bebouwde kom € 90
  • Zonder licht rijden, bij avond, buiten de bebouwde kom € 140
  • Zonder noodzaak stilstaan op vluchtstrook € 230
  • Politie-, brandweer- of ambulancewagen met sirene en zwaailicht niet voor laten gaan € 230
  • Veiligheidsgordel niet dragen, bestuurder of passagier € 140
  • Niet-handsfree bellen € 230
  • Eénrichtingsweg inrijden € 140
  • Door rood rijden € 230
  • Niet wegrijden bij groen licht € 140
  • Over doorgetrokken streep rijden € 230
  • Verkeerd gebruik voorsorteervak € 230

Als fietser

  • Zonder licht rijden bij avond € 55
  • Met knipperende verlichting rijden € 55
  • Fiets achterlaten bij plaatsingsverbod € 35
  • Tegen de verplichte rijrichting in fietsen € 35
  • Door rood licht fietsen € 90
  • Niet stoppen voor haaientanden € 90

Snelheidsovertredingen volgens de ‘Wet Mulder’

Tussen haakjes staat het tarief van 2015.

Binnen de bebouwde kom

  • Met 4 km/h € 27 (26)
  • Met 10 km/u € 70 (69)
  • Met 15 km/u € 129 (128)
  • Met 20 km/u € 186 (184)
  • Met 25 km/u € 249 (246)
  • Met 30 km/u € 325 (322)

Binnen een woonerf, dan wel binnen de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden

  • Met 4 km/u € 45 (44)
  • Met 10 km/u € 104 (103)
  • Met 15 km/u € 180 (178)

Buiten de bebouwde kom, op autowegen

  • Met 4 km/h € 24 (23)
  • Met 10 km/u € 66 (65)
  • Met 15 km/u € 125 (124)
  • Met 20 km/u € 178 (176)
  • Met 25 km/u € 234 (232)
  • Met 30 km/u € 309 (305)

Buiten de bebouwde kom, op autowegen, bij wegwerkzaamheden

  • Met 4 km/u € 36 (36)
  • Met 10 km/u € 88 (87)
  • Met 15 km/u € 153 (152)
  • Met 20 km/u € 217 (215)
  • Met 25 km/u € 292 (292)
  • Met 30 km/u € 374 (369)

Buiten de bebouwde kom, op autosnelwegen

  • Met 4 km/u € 24 (23)
  • Met 10 km/u € 61 (61)
  • Met 15 km/u € 115 (113)
  • Met 20 km/u € 165 (163)
  • Met 25 km/u € 217 (217)
  • Met 30 km/u € 276 (273)

Buiten de bebouwde kom, op autosnelwegen, bij wegwerkzaamheden

  • Met 4 km/u € 31 (31)
  • Met 10 km/u € 83 (82)
  • Met 15 km/u € 147 (148)
  • Met 20 km/u € 209 (207)
  • Met 25 km/u € 275 (274)
  • Met 30 km/u € 360 (356)
gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

13-01-2016

NIEUWE VERKEERSBORDEN

 

Invoering nieuwe verkeersborden voor derde keer uitgesteld

Gepubliceerd op 04-01-2016 om 11:02
Nieuwe verkeersborden

De invoering van 14 nieuwe verkeersborden is 1 januari 2016 wéér niet doorgegaan maar voor de derde keer uitgesteld. De reden hiervoor is een in de Tweede Kamer aangenomen motie voor het afschaffen van milieuzones in gemeenten. Milieuzones waren onderdeel van de wetswijziging waarin ook de verkeersborden stonden. De borden moeten door de motie nu in een nieuw traject langs de Ministerraad en worden waarschijnlijk per 1 juli 2016 ingevoerd.

Tot laat in december was het de bedoeling dat de borden ‘gewoon’ zouden worden ingevoerd op 1 januari, zo laat een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten. De motie gooide pas op het laatste moment roet in het eten, waardoor de nieuwe verkeersborden nu in een apart wetsvoorstel worden meegenomen.

Milieuzones

In de voorgestelde wijziging van het RVV, waar de 14 verkeersborden het belangrijkste onderdeel van zijn, staat ook een passage over milieuzones. De wijziging moest de mogelijkheid geven zo’n milieuzone niet langer uitsluitend in te stellen voor bepaalde vrachtauto’s, maar ook voor categorieën oudere bestel- en personenauto’s.

VVD diende echter een motie in voor het afschaffen van milieuzones, welke gesteund werd door SP, CDA, SGP en PVV en daarmee een meerderheid haalde in de Kamer. Daarom kan nu de wijziging in zijn geheel niet doorgaan, waaronder de invoering van de nieuwe verkeersborden, zo laat het ministerie van I en M weten.

Nieuw pakket

Daarom wordt een nieuw pakket met daarin de 14 verkeersborden aangeboden aan de Ministerraad. Omdat hier tijd overheen gaat is nu de streefdatum 1 juli 2016, laat woordvoerder Anne van Pinxteren weten. “Dat blijft een streven omdat er altijd iets kan gebeuren, maar het is wel heel waarschijnlijk dat dit de definitieve datum wordt”, laat zij weten.

Het ministerie benadrukt dat het slechts gaat om enkele kleine aanpassingen om eenduidigheid te krijgen in de verkeersborden. De borden betreffen onder andere de weergave van uitwijkplaatsen op de weg en bus- en trambanen. “Het zijn dus niet echt nieuwe borden. Nu zijn het nog slechts een paar juridische stappen die moeten worden gezet om ze te formaliseren”, aldus van Pinxteren.

Sommige weggebruikers hebben in aanloop naar de invoering de nieuwe borden al geplaatst. Deze zijn momenteel nog niet rechtsgeldig. Het ministerie vindt dat een schot voor de boeg, zegt Pinxteren. “Het is misschien wat onhandig, maar wij verwachten hier geen problemen mee.”

Nieuwe verkeersborden

De nieuwe verkeersborden zijn in de afbeelding hieronder weergegeven. Deze zouden aanvankelijk op 1 januari 2015 worden ingevoerd. Dat werd even later 1 juli 2015, en vervolgens 1 januari 2016. Nu lijkt het dan 1 juli 2016 eindelijk zover te komen.

gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

05-12-2015

Autoverzekeraars maken het te bont.

 

Persbericht:

EXTREME VERSCHILLEN IN PREMIES AUTOVERZEKERINGEN
Pricewise legt ‘postcodeloterij’ bloot

AMSTERDAM – Autoverzekeraars maken groot onderscheid in premies voor bewoners binnen dezelfde straat. In de grote steden betalen autobezitters tot bijna 150 procent meer voor hun verzekering dan de buren verderop, met dezelfde auto en dezelfde polis van dezelfde verzekeraar. Dat is 2,5 keer zoveel. Vergelijkingssite Pricewise.nl heeft dit vastgesteld na uitgebreid onderzoek bij 31 autoverzekeraars tussen 16 september en 22 oktober.

De grote uitschieters kwamen naar voren uit vergelijkingen onder ongeveer 57.000 postcodes. Voor de vergelijking werd een vast profiel gehanteerd: een 35 jarige bestuurder met drie schadevrije jaren, die een WA-polis zoekt voor zijn grijze VW Golf Plus (bouwjaar 2008). Deze gegevens bleven bij alle postcodes hetzelfde.
Ook wanneer de gemiddelde premies in ogenschouw worden genomen zijn de verschillen tussen de laagste en gemiddelde premie bij dezelfde verzekeraar opvallend groot.

GROTE STEDEN

Veel Nederlandse straten zijn zo lang dat ze meer dan één postcode bestrijken, soms ruim twintig. Met name daar ontstaan significante verschillen in premies. In de vier grote steden laat PolisVoorMij de grootste verschillen zien. Op de Amsterdamse Amsteldijk en de Stadhoudersweg in Rotterdam loopt de premie van dezelfde WA-polis van € 34,10 euro op tot € 83,11. Een verschil van 144 procent, dat verschil geldt ook voor de Haagse Zuiderparklaan.
Bij verzekeraar Zelf loopt het verschil op tot 122 procent in de Wolmaransstraat in Den Haag: € 27,25 tot € 60,44. InShared en WitGeld blijven respectievelijk steken op een maximum van 112 (Rotterdam) en 104 (Amsterdam) procent, ook nog altijd een ruime verdubbeling.

Alle geteste autoverzekeraars hanteren verschillende premies in straten met meer dan één postcode. Nederland telt zo’n 230.000 straten, waarvan 93.000 met meer dan één postcode. Hiervan heeft Pricewise.nl er in het onderzoek ruim 21.000 onder de loep genomen.

KERKDORPEN

Ook in veel plattelandsgemeenten met diverse kerkdorpen lopen de premies soms sterk uiteen. Meestal van dorp tot dorp, wanneer de situatie per verzekeraar wordt bekeken. Maar ook binnen dezelfde gemeenschap worden grote prijsverschillen zichtbaar. Zoals in Tiel (168 procent verschil), in Wildervank (94 procent), Yerseke (83 procent), Eext (81 procent), Dokkum (68 procent) en Staphorst (72 procent).

Pricewise.nl heeft een aantal autoverzekeraars gevraagd om een toelichting op de onderzoeksresultaten. De meeste verzekeraars geven aan dat hier complexe reken- en prijsmethoden aan ten grondslag liggen, die ze omwille van concurrentiegevoeligheden niet prijsgeven.

Bij deze reken- en prijsmethoden worden doorgaans ook gegevens van een buurt meegewogen: het aantal verkeersongelukken, inbraken en vernielingen. Maar ook het aantal wanbetalers.

KLANTWAARDE

Verzekeraars proberen aan de hand van data (vaak op basis van geotypen) interessante en minder interessante klanten te identificeren. Aanlokkelijke groepen mensen in betere wijken proberen ze tegemoet te komen met lage premies. Aan hen verkopen ze ook graag meer polissen, zoals een tweede auto-, boot-, woon- en/of levensverzekering.

,,Verzekeraars opereren in een vrije markt en mogen dus zelf bepalen welke premies ze aan wie vragen‘’, aldus Hans de Kok, directeur van Pricewise.nl. Hij voegt eraan toe: ,,De uitschieters zijn echter wel opvallend. Maar we weten ook dat tegenover een heel dure premie van de ene verzekeraar een goedkopere premie staat van een andere verzekeraar – voor dezelfde straat. Het loont dus vaak om je autoverzekering scherp te vergelijken met alle andere. Dat kan zelfs met een WA-polis een paar honderd euro per jaar schelen.”

Voor autopolissen leveren maatschappijen momenteel keihard strijd op prijs- en polisvoorwaarden. Prijzen in Nederland zijn dan ook relatief laag. Dit werd vorig jaar onderstreept toen in de branche Motorrijtuigen Aansprakelijkheid circa 300 miljoen euro meer werd uitgekeerd dan er binnen kwam. Die ontwikkeling was aanleiding voor De Nederlandsche Bank om een waarschuwingsbrief te schrijven.

Kader: VERANTWOORDING ONDERZOEK
Pricewise.nl heeft de premies van autoverzekeringen voor 49.000 postcodes van de vijf grote steden (de grote vier steden plus Eindhoven) en 8.000 postcodes in plattelandsgemeenten opgevraagd. Dit onderzoek nam al met al 37 dagen in beslag. De data zijn vervolgens nagetrokken op sites van verzekeraars. Tussen de peildata zijn geringe premieverschillen geconstateerd. De dure polissen bleken zo’n twee euro goedkoper. Mogelijke oorzaak: Autoverzekeraars stellen maandelijks hun premie bij. Enkele premies (5 procent) waren niet beschikbaar op de website van de verzekeraar. Naderhand zijn ook nog controlechecks gedaan met andere testprofielen en andere polissen (allrisk). Die extra checks ondersteunden het beeld van het grote onderzoek, met soms extreme prijsverschillen.
Voor het onderzoek werd een vast profiel gehanteerd: een 35 jarige bestuurder met drie schadevrije jaren, die een WA-polis zoekt voor zijn grijze VW Golf Plus (bouwjaar 2008). Deze gegevens bleven bij alle postcodes hetzelfde.
Al met al zijn ruim 3 miljoen premies berekend, met hulp van Voogd & Voogd.

Voor meer informatie en commentaar bellen met Hans de Kok, directeur van Pricewise.nl (06-48173610) of Ap van den Berg, senior public relations & communications strategist van Pricewise.nl (06-53374715). De uitgebreide resultaten van ons onderzoek, met de 5 grote steden en 13 provinciegemeenten, zijn beschikbaar op de website van http://www.pricewise.nl/autoverzekering/autoverzekering-vergelijken/autopremieonderzoek/.

gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost ga naar boven

11 dec 2015

JONG GELEERD IS OUD GEDAAN

Een oud spreekwoord zegt: Zoals de oudjes zongen, piepen de jongen.

Soms zien rijinstructeurs bepaald gedrag bij de leerling dat zij hem niet geleerd hebben. Voordat de professionele rijinstructeur in beeld komt hebben kinderen al van jongs af aan met ouders of verzorgers meegereden.Als die een verkeerde rijstijl hebben, besmetten zij daar hun kinderen mee.

In de remmen duiken, foutief sturen of stuur verkeerd vasthouden, met ingetrapte koppeling over drempels of door de bochten, hand op de versnellingspook, dit alles ervaart het jonge, beinvloedbare kind als zijnde "normaal" als het niet beter weet. Als tijdens de rijles de basisbeginselen van het rijden worden beoefend, voeren ze de handelingen bewust uit en gaat het goed. Zodra ze vaardiger worden en minder bewust van wat ze doen, vertonen ze soms ineens gedrag dat hun instructeur ze niet heeft geleerd. Cathy speelt voortdurend met het gas waardoor ze geen gelijkmatig tempo aanhoudt. Als ik haar daar op aanspreek, doet ze het goed totdat ze er niet meer op let.Ryan houdt zijn stuur aan de onderkant vast, Mireille rijdt bij elke drempel of bocht ontkoppeld en Kees houdt zijn hand regelmatig op de pook.

Ouders met jonge kinderen doen er wellicht verstandig aan om hun eigen rijstijl eens goed onder de loep te nemen. Het goede voorbeeld geven voordat kindlief rijles gaat volgen kan wel eens een besparing opleveren op het aantal rijlessen van hun opgroeiend grut. Kinderen doen namelijk niet wat de ouders zeggen of vinden dat ze moeten doen: kinderen doen wat de ouders doen. Zoals de oudjes zongen, piepen de jongen

Door Irma van den berg, Rij-instructie nov 2015

gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

Auto's maken straks de lucht schoner

Tegen 2020 meer fijnstof door rokers dan door uitlaatgassen

dinsdag 26 mei 2015

Rond 2020 zullen rokers in Duitsland meer fijnstof de lucht insturen dan de uitlaatgassen van het autoverkeer. Autotoeleverancier Bosch stelt dit vast op basis van een onderzoek van de Umweltbundesamt. De reden van deze verschuiving is onder andere te danken aan de moderne dieselpartikelfilters. Het fijnstof wat via de uitlaatgassen de lucht in wordt gestuurd zal dankzij dit filter tegen 2020 te verwaarlozen zijn.

De auto als luchtfilter

Opvallend is dat Bosch er ook vanuit gaat dat de uitlaatgassen van de modernste dieselauto met partikelfilter zelfs minder fijn stof zullen bevatten dan de omgevingslucht in sommige vervuilde steden. De lucht die de motor in wordt gezogen is dan vuiler dan de lucht die de uitlaat uit komt.

Autosector maakt stappen

Naar de autosector werd altijd gekeken als belangrijke bron van milieuproblemen, zeker wat betreft de luchtverontreiniging. Door constant te innoveren is ondertussen te zien dat de hoeveelheid uitgestoten fijn stof door auto’s afneemt. Volgens de toeleverancier moet de overheid zich daarom gaan richten op andere veroorzakers zoals de industrie, landbouw, luchtvaart, scheepvaart en spoorverkeer. Rokers zullen tegen die tijd daarnaast ook verantwoordelijk zijn voor meer fijn stof dan de uitlaatgassen van auto’s.

Auto niet geheel fijn stof vrij

Ondanks schonere uitlaten blijft het verkeer toch fijn stof veroorzaken. Deze deeltjes komen afkomstig van het afslijten van het wegdek en banden. Remmen brengt daarnaast remstof de lucht in. Om fijn stof verder te reduceren zal daarom gekeken moeten worden naar oplossingen om slijtage te minimaliseren.

gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

HOU UITZICHT BIJ WINTERSE OMSTANDIGHEDEN

Niet krabben? Flinke boete

26 januari 2015

Het zal je niet zijn ontgaan, het is kouder in Nederland. Het begint eindelijk op winter te lijken en dat zie je ook ‘s ochtends aan de hardnekkige ijslaag op je voorruit. De politie waarschuwt dinsdag op Twitter: wie niet krabt krijgt een fikse boete.

Hyundai (advertentie)

Boete

Hoewel iedereen begrijpt dat het rijden met een bevroren voorruit levensgevaarlijk kan zijn wordt er toch nog regelmatig mee gereden. De politie waarschuwt daarom: rijden met een bevroren voorruit of een onvolledig schoongemaakte voorruit kost 230 euro. 

Geen discussie

Er valt met de politie niet te discussiëren. Smoesjes als ‘het was maar een klein stukje’ of ‘mijn krabber is kapot’ zullen niet helpen, zo is te lezen in dagblad Metro.
Onlangs zag de politie een 48-jarige Hagenaar rijden met een voorruit die niet schoon genoeg was. 230 euro moest de bestuurder betalen. De Hagenaar wond zich hier over op en beledigde de agenten. Na een waarschuwing werd de man aangehouden. Naast de boete voor het rijden met een bevroren ruit kreeg hij ook een boete van 300 euro voor het beledigen van de politieagenten.

2toDrive experiment wordt voortgezet

LAATSTE NIEUWS 2toDrive experiment wordt voortgezet

Rijbewijs definitief te halen vanaf 17 jaar

maandag 02 november 2015

2toDrive is een succes! Daarom wordt het experiment definitief ingevoerd, meldde minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu vandaag.

Stichting Rijschool Belang

2toDrive begon in 2011 als een experiment. Sinds de proef hebben ruim 100.000 zeventienjarigen hun rijbewijs gehaald. Binnen de rijschoolbranche zijn betrokken organisaties zoals de BOVAG en het CBR zeer positief over 2toDrive. Het experiment loopt sinds november 2011 en duurt tot 31 oktober 2017

Evaluatie

Uit een evaluatie van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat eenmaal zelfstandig op de weg, 2toDrivers gemiddeld 561 kilometer per maand rijden. Dat is ruim 150 kilometer per maand meer dan jongeren die niet hebben meegedaan aan 2toDrive. Het ongevalsrisico per kilometer onder 2toDrivers die de vragenlijst invulden, is 26% lager dan voor bestuurders die niet meededen aan 2toDrive. Dit komt overeen met ervaringen uit het buitenland: in Zweden daalde het ongevalsrisico van de groep begeleidrijders over twee jaar met ongeveer 40%, en in Duitsland daalde dit risico met 16 tot 30%.

Belangrijke rijervaring

Vandaag heeft minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu laten weten dat het experiment wordt voortgezet. Jonge automobilisten nemen het begeleid rijden serieus en doen veel belangrijke rijervaring op, blijkt volgens de minister uit een evaluatie. “Jongeren zijn een kwetsbare doelgroep in het verkeer, en hun onervarenheid speelt hier een belangrijke rol in. Met 2toDrive zorgen we ervoor dat jongeren onder begeleiding van een vriend of familielid kilometers maken, voordat ze in hun eentje de weg op gaan. Daardoor zitten ze straks veilig en vol zelfvertrouwen op de weg”, aldus minister Schultz.

Het experiment 2toDrive duurt nog tot 31 oktober 2017. De beginnersperiode wordt na deze datum voor deze groep dan ook teruggebracht van zeven naar de gebruikelijke vijf jaar.

Bron: rijksoverheid.nl

gratis proefles autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

Aan welke kant moet ik tanken?

Wist jij dit? Als er een pijltje op het dashboard zit geeft dat aan, aan welke kant de tankdop zit.

 

Deel op Facebook

Je ziet ze wel eens stuntelen bij het tankstation, bestuurders die niet weten aan welke kant de tankdop zit. Is het je ook weleens overkomen? Met deze handige tip is dat vervelende en beschamende gedoe voorgoed afgelopen.

 

Het is immers super simpel: het pijltje op je dashboard, op het icoontje bij je brandstofniveau, toont je aan welke kant je moet tanken.

Deze tip werd, in het kader van de lage brandstofprijzen, door Q-Music gedeeld en wordt sindsdien veel gedeeld op sociale media.

autorijles Paul Feij Amsterdam

06-10-2014

ADHD? Dan eerst naar de specialist

ADHD? Dan eerst naar specialist

In overleg met een groep keurend psychiaters wil het CBR de beoordeling van de rijgeschiktheid versnellen voor praktijkexamenkandidaten (voor auto en motor) met ADHD, ADD of een autismespectrumstoornis (autisme, Asperger, PDD-NOS). Daarom is op 1 september een pilot gestart waarbij deze kandidaten al vóór het indienen van hun Eigen verklaring naar een keurend specialist kunnen gaan.

Dit geldt alleen voor kandidaten die examen willen doen voor hun auto- of motorrijbewijs die nog nooit eerder een rijbewijskeuring hebben gehad. Zij kiezen de specialist voor hun keuring zelf uit een overzicht op www.cbr.nl. Kandidaten nemen hun ingevulde Eigen verklaring mee naar de afspraak. Na de keuring stuurt de specialist de Eigen verklaring tegelijk met zijn keuringsrapport op naar het CBR.
 

Rijtest

Dezelfde groep examenkandidaten moet voor het praktijkexamen nog een rijtest afleggen. Per 1 september start een pilot met een andere manier van uitnodigen voor de rijtest. Dit houdt in dat het CBR de kandidaat telefonisch benadert en uitleg geeft over de rijtest. Daarbij geven we ook advies over het moment waarop de rijtest het best kan worden afgelegd en het vervolgtraject.
 

Medewerking rijschool

Om de pilot voor praktijkexamenkandidaten met ADHD, ADD of ASS goed te laten verlopen, vragen wij medewerking van rijscholen. Wijs deze kandidaten er zo vroeg mogelijk op dat zij met hun Eigen verklaring naar een keurend specialist gaan. Daarmee voorkomt u vertraging bij de examenaanvraag.

Beide pilots lopen tot maart 2015. Aan de hand van de bevindingen wordt gekeken naar een vervolg.
rijschool autorijles Paul Feij Amsterdam

Medische keuring rijbewijs

Medische keuring voor rijbewijs vereenvoudigd

09   februari   2015

Mensen die een medische aandoening hebben en daardoor gekeurd moeten worden voor hun rijbewijs, hoeven niet altijd meer een onafhankelijke arts te regelen. Dat meldt De Telegraaf.

 

Informatie
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur schrapt in sommige gevallen de dure verplichting. Het gaat hierbij om mensen met spierziekten, slaapproblemen, oogaandoeningen en bepaalde vormen van dementie. Vanaf dit jaar mogen mensen informatie van hun eigen medische arts opsturen naar het CBR, laat minister Schultz weten aan De Telegraaf. Het CBR mag daarna zelf bepalen of mensen nog mogen rijden of niet. Nu is het nog zo dat er een tweede medische specialist ingeschakeld moet worden.

Langer mobiel
De regels worden aangepast op advies van de Gezondheidsraad. Minister Schultz vindt het belangrijk dat de eisen niet strenger zijn dan nodig is voor de verkeersveiligheid. De nieuwe procedure zou volgens minister Schultz makkelijker en goedkoper worden, waardoor mensen langer mobiel kunnen blijven.

Bron: De Telegraaf

17 jaar rijden autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

Rijden vanaf 17 jaar!

 Alles op een rijtje voor jongeren onder de 17 jaar die examen gaan doen voor rijbewijs B:

Begeleiderspas

Jongeren moeten hun begeleiderspas aanvragen voordat ze hun rijbewijs kunnen aanvragen op het gemeentehuis nadat ze geslaagd zijn voor het praktijkexamen. Het blijkt uit de vele reacties die 2toDrive van jongeren krijgt, dat jongeren niet goed voorgelicht worden door hun rijschool. Dit resulteert erin dat jongeren slagen voor hun praktijkexamen en daarna naar het gemeentehuis gaan om het rijbewijs aan te vragen en ze op het gemeentehuis te horen krijgen dat ze een begeleiderspas nodig hebben.

Hierdoor moeten jongeren langer wachten voordat ze daadwerkelijk de weg op kunnen aangezien het aanvragen van de begeleiderspas ongeveer 10 werkdagen duurt. 2toDrive geeft via de website, Facebook en Twitter dan ook regelmatig de tip om de begeleiderspas een maand voor je praktijkexamen aan te vragen. Zo komen jongeren niet voor verrassingen te staan.

Procedure

De procedure rondom de begeleiderspas is als volgt:

  • Jongeren kunnen vanaf 16,5 jaar hun begeleiderspas aanvragen.
  • Jongeren benaderen hiervoor eerst potentiële coaches met de vraag of ze willen coachen in het kader van 2toDrive. Jongeren kunnen minimaal één en maximaal vijf coaches op hun begeleiderspas zetten.
  • De coaches melden zich eerst digitaal aan via www.2toDrive.nl, ze worden hier geregistreerd bij de RDW. De RDW checkt of alle coaches aan de eisen van een 2toDrive coach voldoet, bijvoorbeeld dat de coach minimaal 27 jaar oud moet zijn en minimaal vijf jaar in het bezit moet zijn van een geldig rijbewijs. Het digitaal aanmelden gaat via DigiD. Heeft een coach geen DigiD account, dan kan het schriftelijke aanmeldformulier van de 2toDrive website worden gedownload.
  • Het duurt ongeveer vijf werkdagen voordat alle coaches geregistreerd zijn. Als een coach niet aan de eisen voldoet, krijgt deze er persoonlijk bericht over.
  • Nu kan de jongere zijn/haar begeleiderspas digitaal aanvragen via www.2toDrive.nl, hij/zij selecteert in het systeem de coaches. Het aanvragen van de begeleiderspas kost eenmalig €35,-. Als jongeren al een begeleiderspas hebben en ze willen later nieuwe coaches toevoegen, moeten ze een nieuwe begeleiderspas aanvragen. Het aanvragen van de begeleiderspas gaat via DigiD. Wanneer de jonge bestuurder geen DigiD account heeft, kan de aanvraag schriftelijk worden gedaan. Het schriftelijke aanvraagformulier kan van de 2toDrive website worden gedownload.
  • Je begeleiderspas kun je aanvragen vanaf 16,5 jaar. Je begeleiderspas is niet verplicht tijdens je theorie-examen, tussentijdse toets of praktijkexamen. Het aanvragen van een begeleiderspas duurt ongeveer 10 werkdagen, dus vraag ‘m op tijd aan. Je moet je begeleiderspas aangevraagd hebben voordat je het rijbewijs kunt aanvragen bij het gemeentehuis. De begeleiderspas moet je altijd bij je dragen als je met je coach de weg op gaat, net als je rijbewijs. .

Gemeente

Naast dat jongeren zeggen dat ze niet goed geïnstrueerd zijn door hun rijschool, komen ze ook nog wel eens voor verrassingen te staan bij de gemeente wanneer ze hun rijbewijs aan komen vragen. Bij de gemeentes werken ze met een digitaal systeem waarin ze kunnen zien of de jongere zijn/haar begeleiderspas al heeft aangevraagd. Wanneer jongeren hun begeleiderspas al hebben aangevraagd en deze aanvraag is goedgekeurd door de RDW, is dit voldoende bewijs voor de gemeente om het rijbewijs aan te vragen voor de 17-jarige.

Blijkbaar is niet iedere gemeente goed bekend met 2toDrive of niet voldoende bekend met het digitale systeem. Jongeren worden bij sommige gemeentes weer terug naar huis gestuurd omdat ze nog geen 18 jaar oud zijn. Een paar andere voorbeelden van misverstanden:

Groupon

Sinds een aantal maanden worden er regelmatig lespakketten van verschillende rijscholen aangeboden via Groupon. Rijscholen vermelden hier vaak bij dat jongeren vanaf 16,5 jaar al mogen beginnen met rijlessen en zetten daar een link naar de website www.2toDrive.nl bij, met als gevolg dat veel afnemers denken dat zij de rijschool zijn waar ze een lespakket hebben afgenomen.

Tractor/Quad

Veel jongeren denken dat het rijbewijs B een vrijbrief is om ook een tractor of quad te besturen. Dit is helaas niet zo. Om een tractor te besturen heeft men geen rijbewijs nodig. Jongeren van 16 of 17 jaar die betaalde arbeid verrichten hebben het zogenaamde trekker certificaat nodig. Het besturen van een tractor staat dus helemaal los van het rijbewijs B. Ook ontstaan er veel vragen over het besturen van een quad als 17-jarige.

Een (motor)quad mag men besturen met het rijbewijs B. Een 17-jarige mag deze daarentegen niet besturen omdat zij verplicht zijn om naast de coach te zitten als zij in het 2toDrive traject zitten. Een coach kan niet plaatsnemen naast de jongere op een quad, en mag daarom niet bestuurd worden door een 17-jarige. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is momenteel bezig met de invoering van het trekker rijbewijs (rijbewijs T) wat naar verwachting januari 2014 ingevoerd gaat worden.

Rijbewijs AM

Wanneer het rijbewijs B wordt behaald, krijgt iedereen daar ook nog steeds rijbewijs AM bij. Dit is nog steeds zo. Hier is soms verwarring over.

Via de website www.2toDrive.nl wordt altijd het laatste nieuws rondom 2toDrive gegeven. Populaire vragen zijn te vinden in de FAQ op de website en overige vragen kunnen gesteld worden middels het contactformulier, maar ook via Twitter en Facebook.

Alle CBR producten zijn vanaf januari 2013 BTW vrij geworden. Dat komt omdat het CBR is omgevormd van een privaatrechtelijke zbo tot een zogenaamde publiekrechtelijke zbo (zelfstandig bestuursorgaan). De nieuwe structuur brengt echter ook andere grote gevolgen voor de berekening van de CBR-tarieven met zich mee. Daardoor zijn de BTW loze prijzen van praktijkexamens iets extra omhoog gegaan.

 
Chip rijbewijs autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

Kosten rijbewijs met chip

RDW: “Kosten rijbewijs met chip blijven gelijk”

november 2014

Het nieuwe rijbewijs met chip wordt naar alle waarschijnlijkheid eind november uitgegeven. Hoewel de geruchten gingen dat het rijbewijs fors duurder zou gaan worden heeft de RDW aangegeven dat dit niet het geval is. “Ik weet niet waar dat vandaan komt, maar de kosten blijven gewoon gelijk”, aldus Chris Cools-Hermans, woordvoerder van de RDW.

Chip

De chip in het rijbewijs is vanaf de buitenkant niet te zien. Op de chip staan dezelfde gegevens als ook op het rijbewijs zelf te lezen zijn en moet ervoor zorgen dat het rijbewijs moeilijk na te maken of te vervalsen is. De chip is beveiligd tegen het op afstand uitlezen, want dat kan alleen met specifieke apparatuur worden gedaan.

Modern

Naast de chip zal het nieuwe rijbewijs meerdere moderne echtheidskenmerken bevatten. Op bepaalde plekken is bijvoorbeeld reliëf te voelen ook is er een opvallend doorzichtig rond venster (clear window) in het rijbewijs aangebracht en er zit een hologram op het rijbewijs die van kleur verandert als je het kantelt. Ook bevat het nieuwe rijbewijs een QR-code. Hiermee kunnen opsporingsautoriteiten in de toekomst bij controle de chip van het rijbewijs sneller en foutloos uitlezen.

Oude rijbewijs

Het oude rijbewijs blijft geldig tot de datum die op het rijbewijs staat. Het aanvraagproces en de kosten van een rijbewijs blijven volgens de RDW dus hetzelfde. Sinds 1 januari 2014 geldt er een maximumtarief voor rijbewijzen. Een standaardaanvraag van een rijbewijs mag niet meer dan € 38,48 kosten.

130 rijden autorijschool paul feij amsterdam zuidoost

Waar mag je 130 rijden?

Als de maximumsnelheid lager dan 130 km/h ligt, is dat altijd met een reden: vanwege de verkeersveiligheid, het milieu (luchtkwaliteit en geluidsoverlast) of de natuur. Wil je weten waar welke snelheid geldt? Kijk dan op de snelhedenkaart.

U kunt ook in de factsheet maximumsnelheid (PDF, 356,9 Kb)  lezen waarom de maximumsnelheid omhoog gaat en hoe u kunt zien welke snelheid geldt.

Niet overal 130 km/h

Er zijn drie redenen waarom op bepaalde trajecten de maximumsnelheid niet 130 km/h is:

  • omdat de verkeersveiligheid het niet toelaat
  • omdat de milieunormen (lucht, geluid) dat niet toelaten
  • omdat de weg door of langs een natuurgebied loopt

Wilt u weten waar welke snelheid geldt? Kijk dan op de snelhedenkaart.

Vrachtverkeer

De maximumsnelheid voor vrachtverkeer blijft 80 km/h.

Uitzonderingen

Naast de maximumsnelheid van 80 km/h voor vrachtverkeer zijn dit de andere uitzonderingen op de 130-regel:

  • de 80- en 100-kilometerzones bij grote steden
  • spitsstroken

Uitbreiding tot 2015

Tot begin 2015 neemt het aantal snelwegen waar de maximumsnelheid omhoog gaat toe. Rijkswaterstaat treft daar eerst nog extra maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. U moet dan denken aan:

  • het verlengen van op- en afritten
  • het plaatsen van vangrails
  • het aanpassen van belijning

Voor 2% van de snelwegen wordt de komende maanden nog onderzocht welke geluidsmaatregelen noodzakelijk zijn om een snelheidsverhoging voor 2015 alsnog mogelijk te maken.